Koekje erbij?
Gratis 7 tips om je HSP beter te leren managen
Vertel me meer!

Page content

article content

Mijn 7 tips om overprikkeling te voorkomen

Herken je dat van jezelf, dat je je heel anders voelt als je overprikkeld bent? De fijne emoties die je ervaart als je goed in je vel zit lijken even ver te zoeken. Je snauwt naar de mensen in je omgeving als het even niet gaat zoals je zelf graag zou zien. Je bent moe. Hebt nergens zin in. Eigenlijk voelt het alsof de hele wereld een beetje tegen je is, inclusief jijzelf.

Jarenlang heb ik gestruggled met periodes van overprikkeling en (lang) moeten herstellen daarvan. Ik had geen idee wat ik er tegen kon doen. Totdat ik me heel serieus ben gaan verdiepen in hoog sensitiviteit. Wat is het? Welk effect heeft het op mij? En vooral: wat kan ík er aan doen om er beter mee om te gaan?

 

Je hebt altijd een keuze…

 

In deze blog deel ik mijn 7 tips om overprikkeling tegen te gaan.

 

  1. Plan je dagen en je week

Mijn energieniveau is me heilig. Als ik hoog in mijn energie zit, heb ik het gevoel alsof ik de wereld aankan. In tegenstelling tot wanneer ik heel laag in mijn energie zit, dan lijkt het wel alsof de hele wereld zich tegen mij keert… Natuurlijk is dat niet zo. Het voélt alleen zo.

Ik plan tegenwoordig heel bewust mijn week en dagen. Wat doe ik wanneer? Wat doe ik daarvoor? En daarna? Ik houd rekening met welke activiteiten in meer of mindere mate mijn energie en focus vragen. Als je alleen maar activiteiten achter elkaar blijft plannen die je (veel) energie kosten.. dan kun je wachten op het moment dat het teveel gaat worden.

Zonde! Door meer inzicht te krijgen in wat wel en niet voor jou werkt qua indeling van je dag en week kun je dit grotendeels opvangen.

 

  1. Ontspan. Heel bewust. Op een manier die prettig is voor jou.

Als hoog sensitief persoon verwerk je prikkels op een meer diepgaande manier dan niet-hoog sensitieve personen. Dat betekent ook dat je vaak meer tijd nodig hebt om die prikkels te verwerken. Daar is niks ergs aan. Hooguit soms vervelend omdat je meer tijd ‘moet’ nemen voor je eigen ontspanning.

Wederom ben jij de persoon die de regie heeft. Het is aan jou of je de tijd die je nodig hebt om de prikkels te verwerken daadwerkelijk neemt. Of dat je jezelf die tijd niet gunt, en later met de gebakken peren zit als je wéér overprikkeld bent.

Gun jezelf de tijd. Hoe je leven er ook uit ziet. Of je nou eigen bedrijf aan het opzetten bent. Een rijk sociaal leven hebt. Meer dan full time werkt. Kleine kinderen om je heen hebt. Vijf keer per week sport… Jij bent de enige die jouw tijd kan bewaken om te zorgen dat je écht even ontspant.

Onthoud daarbij: Als jij goed in je vel zit, kun je ook meer van waarde zijn voor je omgeving.

 

  1. Start de dag met de juiste intentie

Ga is bij jezelf na hoe je op dit moment de dag start. Snooze je een paar keer als je wekker gaat? Check je dan je social media? En moet je vervolgens nog haasten ook om op tijd te komen?

Of ga je direct uit bed als je wekker gaat? Laat je je niet verleiden tot je social media feeds door scrollen? En kun je dus je dag starten zoals JIJ wilt, in plaats van dat je je gelijk laat beïnvloeden door de wereld van de ander?

Het maakt voor mij een wereld van verschil of ik heel intentioneel de dag start of dat ik me laat leiden door externe prikkels. Iedere ochtend vraag ik mezelf af: Wat wil ik deze dag sowieso doen? Wat wil ik ervaren? Hoe wil ik me voelen? En van daaruit start ik mijn dag.

 

  1. Minimaliseer externe prikkels

Als je van jezelf weet dat je prikkels op een meer diepgaande manier verwerkt, dan wil je alle prikkels die je niet nodig hebt minimaliseren. Een manier om dat snel en simpel voor elkaar te krijgen? Spendeer minder (veel minder!) tijd op je telefoon.

Laat die social media feeds voor wat ze zijn. Kijk niet 10x per dag naar het nieuws. Check niet ieder uur je mail. Laat je niet verleiden tot moeten reageren op alle groep apps. Kies heel bewust wat jij belangrijk vind aan je telefoon, en waar je je kostbare tijd en energie wel en niet heen wil sturen.

Meer tips om minder tijd op je telefoon door te brengen vind je hier.

 

  1. Heb altijd een koptelefoon of oortjes mee

Niks zo vervelend als veel geluid om je heen als je al tegen overprikkeling aanzit, of jezelf daar tegen wil beschermen. Ik vind het heerlijk om te weten dat ik me altijd kan afsluiten van omgevingsgeluiden als ik daar behoefte aan heb.

Koptelefoon of oortjes mee als ik de deur uit ga? Check!

 

  1. Communiceer met je omgeving

Hoewel het voor jou als de normaalste zaak van de wereld kan voelen hoe jij je voelt… kan het goed zijn dat anderen géén idee hebben wat jij ervaart. Yes, ook ik ben daar de afgelopen jaren achter gekomen.

Waar het voor mij normaal is dat een te veel aan prikkels al snel uitputtend is, bleek dat voor mijn vriend en vriendinnen niet het geval. Huh?! Juist door er met hen over te praten, hoe ik het ervaar, en wat zij ervaren, werd het voor mij glashelder waarom ik meer tijd voor mezelf nodig heb. Vaak als eerste naar huis wil. Of gewoon behoefte heb om me even terug te trekken als we met z’n allen op pad zijn.

Iedereen ziet de wereld vanuit zijn of haar eigen perspectief. Er is geen goed of fout. Communicatie is essentieel om elkaar te (blijven) begrijpen.

 

  1. Evalueer en leer als je toch overprikkeld bent

En als ik dan toch overprikkeld raak…. (I’m not superwoman 😉) dan laat ik het even gebeuren. Blijkbaar heb ik nog een les te leren. Ik evalueer en leer altijd weer van die momenten.

Wat maakte dat ik over mijn eigen grenzen heen ging? En bleef gaan? Welke signalen die me eerder al probeerde te vertellen dat ik aan mijn max zat heb ik genegeerd? En vervolgens gebruik ik die nieuwe ervaringen om overprikkeling in de toekomst weer te voorkomen.

 

Welke tip ga jij als eerste in de praktijk brengen?

 

 

 

Comment Section

0 reacties op “Mijn 7 tips om overprikkeling te voorkomen

Plaats een reactie


*