Gratis 7 tips om je HSP beter te leren managen
Vertel me meer!

Page content

article content

HSP & vakantie/reizen: 4 tips en mijn ervaring

Energiek en vol enthousiasme vertrekken én weer thuis te komen? 

Op vakantie gaan of reizen is leuk en hoéft geen energie te vreten. Als je van jezelf merkt dat je eigenlijk zelfs een beetje op ziet tegen die vakantie (hallo alle spullen weer inpakken) of vooral opziet tegen dat thuiskomen (hello after-vakantie-dip)…. dan wil je nú actie ondernemen met deze waardevolle tips!

 

  1. Bepaal goed voor jezelf wat je wilt

Wat vind jij fijn? Waar kun je echt van genieten? Wat is belangrijk voor jou, wat er wel of niet moet zijn? En wat trekt jouw energie heel snel leeg? Belangrijke vragen om jezelf te stellen vóórdat je je vakantie regelt. Maar ook vragen om tijdens, en na je vakantie te stellen want daarmee vergroot je iedere keer weer je bewustzijn hierin. Ook qua reizen, wat is prettig voor jou? Zo kan het behoorlijk schelen voor je energieniveau of je 1e of 2e klas reist. Economy class of businessclass. Of je vooraan of achteraan in het vliegtuig zit.

Kijk niet alleen naar het (vaak financiële) kostenplaatje maar vraag jezelf echt af: wat levert het mij op?

 

Hoe ik het doe: zelf vind ik het fijn als ik inspanning en ontspanning kan afwisselen. Ik vind het prachtig om nieuwe plekken te ontdekken op vakantie, maar geniet daarna extra van een dagje rust aan het zwembad of bij de zee. Ook is het voor mij belangrijk dat er weinig tot geen geluid in de kamer te horen is van buiten. In Bali hebben we veel geluid gehad, wat als gevolg had dat ik vaak onrustig sliep. Wat leer ik daarvan? Dat ik volgende keer oordoppen voor de nacht meeneem.

Naar Bali zaten wij alle vluchten op stoelen met extra beenruimte, waardoor er voor ons niemand zat. Ik weet van mezelf dat ik het heel fijn vind om voldoende ruimte om me heen te hebben, dus dit heeft mij absoluut veel irritatie en energie gescheeld op de toch al lange vluchten.

 

  1. Pak rustig je spullen in

Vakantiespullen inpakken kan nogal chaotisch zijn. Je wilt immers niks vergeten. Maar dagen druk in je hoofd zijn met gedachten zoals: ‘heb ik nu alles?’ gaan waarschijnlijk ook niet positief voor je uitpakken. En met een gestrest gevoel op vakantie, kan ook niet de bedoeling zijn.

 

Hoe ik het zelf doe: Vanaf het moment dat ik een eerste gedachte heb zoals: ‘dit moet ook mee op vakantie’ of ‘dit mag ik echt niet vergeten’ begin ik een lijstje te maken. Ik schrijf direct op wat er in mijn hoofd zit. De weken daarna vul ik het lijstje iedere keer aan als ik weer iets bedenk. Een dag of 2 voordat we vertrekken pak ik alles in één keer in, heerlijk!

Ik maak trouwens ook nog 2 extra lijstjes: ééntje met ‘kopen’ en ééntje met ‘doen’. Zo weet ik precies wat ik nog wil halen in de winkel, en wat ik de dag(en) voor de vakantie nog wil doen.

 

  1. Bewaak ook op vakantie je eigen grenzen

Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van wat voor soort vakantie je gaat genieten, maar feit blijft dat je je in een nieuwe, anders dan andere omgeving bevindt. En zo’n omgeving brengt extra prikkels met zich mee. Geluiden die je thuis niet hoort, emoties en sferen van mensen die je niet kent, een ritme dat niet te vergelijken is met thuis. Belangrijk dus om goed voor jezelf te zorgen en voldoende rustmomenten in te lassen om die prikkels ook te kunnen verwerken.

Dat is juist niet egoïstisch. Als jij lekker in je vel zit, kun jij veel meer genieten van je vakantie én je mede vakantiegangers ook.

 

Hoe ik het doe: Als we een dag veel op pad zijn geweest, vind ik het vaak heerlijk om ’s avonds gewoon rustig aan te doen. Ook na een paar dagen veel nieuwe dingen zien en ontdekken, mag er van mij wel een dagje tussen waarin we even niet zoveel doen. Een dagje zwembad of strand bijvoorbeeld. Ook neem ik altijd mijn oortjes of koptelefoon mee om me af te kunnen sluiten (heerlijk ook in het vliegtuig bijvoorbeeld), kom ik tot rust met een goed boek, geniet ik van een geleide meditatie en probeer ik ook op vakantie niet te gek te doen qua ritme.

 

  1. Geniet!

Niet geheel onbelangrijk: geniet! Dat zeg ik over het dagelijks leven ook altijd, dus óók van je vakantietijd. Ja, wellicht wordt het een periode waarin je weer nieuwe dingen van jezelf ontdekt of soms toch even over je eigen grens gaat door het onbekende: maar geniet! Focus je eens even lekker op al het moois van daar. En als je gedachten bij jezelf opmerkt dat die hoogsensitiviteit je daar toch wel behoorlijk bij in de weg zit, vraag jezelf dan eens af: hélpt deze gedachte mij verder? Is deze gedachte écht waar? En wie zou ik zijn als ik me niet mee laat nemen in die gedachte? Jij bepaalt!

Juist als HSP’er kun je ook extra genieten van de mooie dingen, dus daar mag je best gebruik van maken 😉

 

Hoe ik het doe: ook op vakantie blijf ik me heel bewust van de gedachte die ik heb. Dat gaat me prima af, omdat ik niet over mijn eigen grenzen ga. Daardoor kan ik helder blijven nadenken. En natuurlijk wil het wel eens gebeuren dat een dag of activiteit wat te lang is, maar dan evalueer en ik leer ik daarvan. Wat mij ook heel erg helpt, is goed bij mezelf na gaan wat ik écht wil. Zo wilde we op Bali in de avond vaak nog op pad, maar deden we dat eigenlijk nooit. Tot we ook inzagen, dat het van ons helemaal niet hoéft. Dat dat een soort van normaal is, maar dat wij het eigenlijk heerlijk vinden om in de avond gewoon lekker met een drankje bij het hotel te zitten na een dag. Ook dat is natuurlijk helemaal prima.

 

 

Het mooie van dit alles?

De tips die ik zojuist beschreef zijn niet alleen op vakantie te gebruiken, maar (juist) ook thuis.

 

Wat je het liefste wil is natuurlijk uitgerust naar je vakantiebestemming vertrekken, in plaats van helemaal uitgeput zijn en eerst dagen moeten bijkomen. Ook wil je thuis niet direct in de stress schieten als ‘het normale leven weer begint’. Dat vakantiegevoel wil je vasthouden!
Herkenbaar? Vraag dan hier gratis mijn 7 tips aan om je hoogsensitiviteit beter te leren managen, zodat je je weer zelfverzekerd, energiek en krachtig voelt.

Thuis, op vakantie, of waar dan ook.

 

 

 

 

Comment Section

0 reacties op “HSP & vakantie/reizen: 4 tips en mijn ervaring

Plaats een reactie


*