Koekje erbij?
Gratis 7 tips om je HSP beter te leren managen
Vertel me meer!

Page content

article content

6 tips voor een minder druk leven

Vraag tegenwoordig aan iemand hoe het met hem of haar gaat, en de kans dat het woord ‘druk’ in het antwoord schuilt is bijzonder groot. Mensen lijken tegenwoordig almaar druk. Druk met werk, met de kinderen, met het huishouden, met sporten, met gezond eten, met het bijhouden van sociale contacten en ga zo maar door….

 

Iedereen is druk, druk, druk, druk

Druk zijn wordt tegenwoordig zelfs gebruikt als statussymbool. Als je niet druk bent, of zegt dat je druk bent, of voelt dat je druk bent, lijk je er wel minder toe te doen. Drukbezette mensen worden geassocieerd met mensen die succes behalen, met mensen die het gemaakt hebben in het leven, met mensen die alles op een rijtje hebben.

Maar niets is minder waar. Druk zijn zegt niets over hoe succesvol je bent noch over alles op een rijtje hebben. Het zegt niets over je productiviteit noch over de efficiëntie waarmee je taken verricht. Druk zijn gaat over hoe jij je tijd indeelt, en je perceptie daarvan. 

 

Hoe druk ben jij?

Herken je dit bij jezelf? Geef jij ook vaak als antwoord ‘druk’ wanneer iemand aan je vraagt hoe het met je gaat? Zo ja, dan nodig ik je uit om jezelf eens de volgende vragen te stellen. Misschien helpt het je om meer inzicht te krijgen in de drukte in jouw leven en wat je daar eigenlijk van vindt.

  • Wat vind ik ervan dat ik mijn leven als druk ervaar?
  • Hoe voel ik me daarbij?
  • Hoe druk ben ik werkelijk?
  • Wie zou ik zijn zonder deze drukte?
  • Is druk zijn een bewuste keuze? Of overkomt de drukte me iedere keer weer?
  • Ben ik druk met de juiste dingen?

 

Tips voor een minder druk leven

Mocht je vinden dat jouw leven inderdaad wel een tikkie overruled wordt door drukte en voel je je daar niet helemaal prettig bij, dan heb ik enkele tips voor je. Hele simpele tips, die je vaak direct kunt implementeren.

  1. Heb een agenda (of dat nou op papier  is of digitaal, dat is aan jou) en doe er iets mee. Plan je activiteiten en afspraken en zorg dat je ruimte over houdt. Gewoon voor als je iets spontaans wilt doen. Durf ook keuzes te maken. Je kunt wel alles willen, je kunt niet alles doen. Echt niet. Is ook nergens voor nodig vaak.
  2. Plan ontspanning en rust in. Klinkt flauw, maar geloof me; ik hoor zo vaak dat mensen niet bewust de tijd nemen voor ontspanning en rust. Het wordt vaak gewoon ‘vergeten’. Door bewust tijd hiervoor in te plannen (ook weer in je agenda zetten!) voorkom je dat je deze belangrijke activiteiten vergeet en dat je altijd maar ‘aan’ staat.
  3. Spendeer minder tijd op social media. Nu kan ik natuurlijk niet weten hoeveel tijd jíj er aan besteedt, maar het blijkt nog wel eens dat er veel verloren kwartiertjes, of halfuurtjes, of uurtjes verloren gaan aan doelloos scrollen op Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat of noem het maar op… Voor wie het aandurft: verwijder de apps van je telefoon en sta versteld hoeveel tijd je dat kan opleveren.
  4. Tijd is bijzonder kostbaar, besteedt het wijs. Vraag je bij elke activiteit en afspraak af: leidt deze actie op de korte of lange termijn tot wat ik wil, of tot waar ik gelukkig van word? Een paar uur bezig zijn met het huishouden omdat je graag in een schoon huis woont is geen probleem. Maar druk zijn met iedere dag het huis stofzuigen is misschien weer niet helemaal nodig om gelukkig te zijn. (Als jij wél gelukkig wordt van het resultaat van iedere dag een deel van je tijd besteden aan bijvoorbeeld stofzuigen, is dit natuurlijk geen probleem. Het gaat erom dat je je bewust bent van het feit of jij je tijd voor jou juist besteedt.)
  5. Voor de écht geïnteresseerden: Lees het boek ‘Nooit meer te druk’ van Tony Crabbe om meer inzicht te krijgen in het fenomeen drukte en om veel verschillende manieren te ontdekken om jouw leven minder druk te maken.
  6. En als laatste: maak je niet druk. Dus óók niet in je hoofd. Verander je mindset. Als jij jezelf de hele dag verteld hoe druk je wel niet bent, ga je je vanzelf druk voelen. Jouw gedachten leiden tot je gevoel, en jouw gevoel leidt tot je gedrag. Dus kom niet in de verleiding om jezelf druk te denken, want dan wordt je het vanzelf.

 

Persoonlijk vind ik het zonde om alsmaar het gevoel van drukte over me heen te hebben. Ik wil bezig zijn, productief werken en resultaten behalen. Maar ik wil niet druk zijn. Ik wil geen opgejaagd gevoel hebben, dat alles eigenlijk in sneltreinvaart gedaan moet worden omdat er teveel te doen is voor een dag van 24 uur. Ik wil ruimte in mijn agenda hebben voor spontaniteit en voor ontspanning. Ik wil niet geleefd worden, ik wil leven. De lessen die ik heb geleerd in dit proces van een te druk leven naar een leven vol leven heb ik zojuist gedeeld met je als tips. Hopelijk kun jij er ook iets mee, mits je dat zelf wilt natuurlijk.

 

 

 

Comment Section

0 reacties op “6 tips voor een minder druk leven

Plaats een reactie


*